Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Iedereen heeft een andere opvatting over massage, wat massagetherapie is en waar het goed voor is. Voor sommige mensen is het een luxe of een manier om zichzelf te verwennen. Voor anderen is het een manier om te herstellen van een blessure. Beide zijn absoluut geldige redenen voor een massage, maar ik wil jullie in deze post graag laten zien hoe massagetherapie voor iedereen kan bijdragen tot een betere gezondheid.

Er zijn zo veel voordelen aan massage dat ik dit onderwerp zal opsplitsen in drie verschillende delen.  In dit deel ga ik het vooral hebben over de voordelen van massage voor het lichaam, oftewel de fysieke voordelen van het krijgen van een massage.

Vandaag de dag gaan de meeste mensen pas zoeken naar een behandeling wanneer ze pijn hebben, of wanneer ze ergens “last” van beginnen te krijgen.  Massage is vaak een fantastische manier om deze klachten te behandelen, maar het kan ook preventief ingezet worden, juist om te vermijden dat men pijn krijgt.

We gaan tegenwoordig zo gebukt onder stress dat deze zich in ons lichaam begint op te stapelen.  Wat begint met een lichte spanning in de schouders kan al snel leiden tot rugklachten en hoofdpijn.  Daarna zakt je rugpijn misschien verder naar de onderrug, omdat je onbewust met je lichaam andere houdingen begint aan te nemen om de ongemakken tegen te gaan.  En omdat je een andere zithouding gaat aannemen, ga je misschien weer last krijgen van je heupen.  Die pijn in je heupen leidt dan weer tot een ischias-achtige pijn die uitstraalt naar je benen.  Daarna ga je ook je staphouding veranderen, waardoor je last krijgt van kuiten en scheenbenen.  En dit kan zo gedurende lange tijd verder blijven opbouwen, tot je je nooit meer goed voelt. En plotseling heb je constant pijn.

Regelmatig de tijd nemen voor een massage kan die eerste ongemakken behandelen voor het zover komt.

Experten schatten dat zo’n 90% van de ziektes stressgerelateerd is.  Stress aanpakken voor het uit de hand loopt, kan u een heleboel pijn besparen én een pak geld op lange termijn.

Hier volgt een overzicht van een aantal fysieke voordelen die een regelmatige massage op je lichaam kan hebben.

Verlichting van rugpijn

Of nekpijn, of schouderpijn… of eigenlijk eender welke musculoskeletale pijn.  Massage helpt om gespannen spieren te ontspannen en om verklevingen, triggerpoints en tender points in de spieren weg te werken.

Verklevingen in je spierweefsel wil eigenlijk gewoon zeggen dat het “aan elkaar plakt”.  Door het spierweefsel weer los te maken met een deep tissue massage, kunnen je spieren weer gemakkelijker bewegen, verhoogt je flexibiliteit en je bewegingsmogelijkheden en zou de pijn bij het bewegen moeten afnemen.

Triggerpoints en tender points zijn hypertonische, specifiek gelokaliseerde punten.  Het zijn kleine plekjes in de spieren die gevoelig zijn voor aanraking.  Een triggerpoint is een punt dat pijn vaak op een andere plaats in het lichaam laat uitstralen, terwijl de pijn van een tender point meer gelokaliseerd is. Onze therapeutische massage is hiervoor een ideale oplossing.

Verlichting van hoofdpijn/migraine

Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, elk met haar eigen subcategorieën.
Elk van deze hoofdpijnen kan verminderd of zelfs verholpen worden door massage.

  • Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door spanning in de spieren. Dit type hoofdpijn is vaak het gevolg van gespannen spieren in rug, schouders, nek, hoofd en/of aangezicht. Spanningshoofdpijn kan op een pijnschaal variëren van mild tot ernstig. Door het opsporen en ontspannen van de spieren die verantwoordelijk zijn voor de pijn, kan massage de hoofdpijn op het moment zelf verlichten. Massage ter voorkoming van hoofdpijn kan de frequentie en de ernst van chronische spanningshoofdpijn verminderen.
  • Hoofdpijn kan ook een gevolg zijn van verhoogde druk of zwelling van de sinussen. Meestal voel je deze hoofdpijn rond de neus en kaken of in de bogen net onder de wenkbrauwen. Op een pijnschaal kan ook deze hoofdpijn variëren van mild tot ernstig.  Een massagetherapeut kan acupressuur (drukpuntmassage) gebruiken evenals andere gezichtsmassage technieken om te proberen de druk in de sinussen te verminderen.  Sommige van deze technieken voelen minder aangenaam aan, maar ze hebben reeds herhaaldelijk aangetoond voor verlichting te zorgen.
  • De voordelen van massage bij hoofdpijnEen migraine wordt veroorzaakt door abnormale hersenactiviteit of door een chemisch onevenwicht in de hersenen. Een diagnose voor migraine moet gesteld worden door een arts.  Wat er tijdens een migraine in de hersenen gebeurt is vergelijkbaar met een hartaanval.  Tijdens een acute aanval van migraine wordt een massage niet aangeraden, want elke beweging of aanraking kan dan ondraaglijk zijn.  Een acute migraine is ernstig op de pijnschaal.
    Hoe kan massage dan wel helpen?  Je kan bijvoorbeeld langskomen bij je massagetherapeut wanneer je voelt dat je een migraine begint te krijgen.  Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om een last minute afspraak te krijgen, proberen we toch steeds al het mogelijke te doen om je verder te helpen. Bellen voor een afspraak is dus zeker aangewezen, ook al lijkt de online agenda op het eerste zicht volzet.  Voor mensen die last hebben van chronische migraine kan een regelmatige massage zorgen voor een afname in de frequentie en de ernst van de pijn.  Een massage heeft invloed op je hormonen- en endorfinelevels, wat kan zorgen voor een meer normale chemiehuishouding in je hersenen.  Voor zeer zware chronische migraines raden we aan een massagetherapeut te zoeken die gespecialiseerd is in hoofdpijnen of migraines.

Verlichting van gewrichtspijn

Gewrichtspijnen hebben verschillende oorzaken.  Dit zijn enkele van de meest voorkomende.

  • Soms doen gewrichten pijn omdat de omliggende spieren te strak gespannen staan, waardoor er een overbelasting op het gewricht ontstaat.. Soms zijn de spieren te los waardoor er te veel beweging mogelijk is in de gewrichten. Beide oorzaken kunnen redelijk gemakkelijk aangepakt worden door massage, door zich te focussen op de spieren die verantwoordelijk zijn voor de pijn.
  • Osteoarthritis gaat gepaard met de afbraak van het kraakbeen tussen de gewrichten. Dit komt vrij vaak voor bij het ouder worden. Massage kan nuttig zijn voor dit soort gewrichtspijn omdat het helpt om gespannen spieren rond de gewrichten losser te maken en lichte mobilisaties kunnen zorgen voor een groter bewegingsbereik.  Massage mag echter niet worden toegepast bij een acute ontsteking van de gewrichten.  Dat betekent wanneer er zwelling, roodheid of warmte rond de gewrichten is.
  • Rheumatoide Arthritis (RA) is een auto-immuunziekte die vooral vrouwen treft en waarvan de oorzaak onbekend is. Bij RA zijn er periodes van acute ontsteking en periodes van remissie. Massage is nuttig in de periodes van remissie, maar mag niet gegeven worden bij een acute ontsteking. Bij RA kan massage helpen door het zachte weefsel rond de gewrichten te ontspannen en de mobiliteit te vergroten.  Ook om de persoon met RA zelf te kalmeren en te ontspannen. Dit kan er dan weer voor zorgen dat het aantal opflakkeringen beperkt wordt.

verhoogde flexibiliteitStretchen voor verhoogde flexibiliteit

Massage helpt je flexibiliteit te verhogen door spanning in de spieren te verminderen.  Spieren die te strak gespannen zijn, kunnen het bewegingsbereik van de gewrichten belemmeren.  Door de spierspanning te verminderen, kunnen gewrichten vrijer bewegen met een groter bewegingsbereik en flexibiliteit tot gevolg. Veel massagetherapeuten gebruiken stretchtechnieken die bedoeld zijn om de flexibiliteit te verhogen.  Praat dus met uw therapeut over het doel van je massage.  Als je hem of haar laat weten dat het verhogen van flexibiliteit een doelstelling is, kunnen zij je beter helpen om dit doel te bereiken.

Oefeningen voor verzwakte spieren

Massage is ideaal bij verzwakte of verschrompelde spieren.  Extreme situaties waarin we dit tegenkomen is bij mensen die bedlegerig zijn of die beperkt worden in hun mobiliteit door een blessure.  Door de spieren te stimuleren en de gewrichten te mobiliseren, kunnen verzwakte spieren weer versterkt worden.  Bedlegerigheid en blessures zijn twee extreme situaties, maar eigenlijk hebben de meeste mensen wel verzwakte spieren. Spieren die te gespannen of te los zijn kunnen verzwakken.  Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een onevenwichtige houding.  Het aanpakken van deze onevenwichtigheden door middel van massage en door aanpassing van je dagelijkse activiteiten en je lichaamshouding, zorgen voor een versteviging van verzwakte spieren.

Betere bloedcirculatie

Massage kan helpen om je bloeddruk te verlagen en je bloedcirculatie te verbeteren, evenals vele symptomen verlichten die hiermee gepaard gaan.  Vele massagetechnieken helpen om je bloed maximaal naar het hart terug te pompen en afvalstoffen af te voeren via de lymfevaten.  Het bloed helpen om zich vanuit de ledematen terug naar het hart te verplaatsen kan de druk in de bloedvaten verlagen.  Bij het verbeteren van de bloedcirculatie is het vooral nuttig om aandacht te besteden aan de armen en de benen. Meldt hoge bloeddruk zeker aan je therapeut zodat hier rekening mee gehouden kan worden.

Verlichting van PMS symptomen

buikpijnMassage helpt ook om PMS symptomen (premenstrueel syndroom) te verlichten, zoals krampen, vermoeidheid en vochtophoping. Het helpt om je te ontspannen, wat op haar beurt weer helpt bij stemmingswisselingen, depressie en zelfs angstaanvallen.  Het kan ook helpen om de pijn te verzachten van hoofdpijnen die gepaard kunnen gaan met PMS.

Vermindering van spijsverteringsklachten

Massage is ook ideaal om spijsverteringsklachten te verminderen.  Gasvorming, constipatie en een opgeblazen gevoel om er enkele te noemen. Buikmassage is zeer geschikt voor de behandeling van vele spijsverteringsklachten, maar het is een contra-indicatie voor sommige aandoeningen.  Vergeet dus niet je massagetherapeut in te lichten wanneer je een aandoening hebt waarbij voorzichtigheid geboden is.

Behandeling van littekenweefsel

Massage is zeer gunstig voor littekenweefsel, in het bijzonder wanneer ze wordt uitgevoerd door een therapeut die hierin kennis van zaken heeft. Massage helpt bij het verminderen van bestaand littekenweefsel en de hiermee gepaard gaande ongemakken. Massage ter voorkoming van de vorming van littekenweefsel is echter het meest ideaal.  Wanneer de huid geopend wordt, gaat je lichaam dit zo snel mogelijk proberen te herstellen door de aanmaak van nieuwe huidcellen.  De vorming van deze nieuwe cellen gebeurt echter vaak lukraak, vooral bij diepe sneden, waardoor een litteken ontstaat.  Via littekenweefseltherapie kunnen de nieuwe huidcellen in een mooier patroon geleid worden, waardoor het uitzicht en de ongemakken van een litteken verbeterd worden.  Na een operatie of bij hechtingen, kan men een aantal lichte technieken toepassen, bovenop het verband weliswaar om het risico op infecties te vermijden.

Verkoudheid – Een boost voor het immuunsysteem

Massage helpt op verschillende manieren om je algemene immuniteit te verbeteren.  Het helpt door het verhogen van de circulatie van lymfevocht en het stimuleren van de spijsvertering, wat beide dan weer helpt bij het afvoeren van giftige afvalstoffen uit je systeem.  Massage helpt ook om angst en stress te verminderen en om je gemoed in het algemeen te verbeteren.  Wanneer je je emotioneel goed voelt, is je lichaam ook minder vatbaar voor ziekte.

ziekWanneer je al een virus zoals een verkoudheid of een griep onder de leden hebt, dan kan massage helpen om het sneller uit je systeem te krijgen.  Ga echter nooit voor een massage terwijl je besmettelijk bent of koorts hebt. Massagetherapeuten verdienen hun brood met het aanraken van mensen.  Andere cliënten kunnen dus jouw virus doorkrijgen van de massagetherpeut of van het gebruik van de massagetafel of de ruimte.  Wanneer je niet langer besmettelijk bent, kan het krijgen van een massage je immuunsysteem en je bloedcirculatie een boost geven en je helpen om je sneller weet beter te voelen. Wanneer je van een virus aan het genezen bent, kan het zijn dat je je na een massage slechter voelt.  Dit is normaal en hoogst waarschijnlijk zal je je nog een dag of twee erna slechter voelen. Maar je zou je sneller weer beter moeten voelen dan wanneer je geen massage gehad zou hebben.

Conclusie

Massage is een geweldige manier om je lichamelijke gezondheid en algemeen welzijn te verhogen.  Mensen die regelmatig een massage nemen worden minder vaak ziek, ervaren minder stress en voelen zich in het algemeen beter in hun vel.  Zorg ervoor dat je bij elke massage opnieuw aan je massagetherpeut meldt welke aandoeningen je hebt en welke je klachten zijn.  Hoe beter je therapeut weet wat er in je lichaam gebeurt, hoe beter hij of zij je kan helpen om je beter te voelen.

Dit is slechts een kleine greep uit de voordelen van massage voor je lichaam!

In de komende weken mag je een vervolg verwachten in deze reeks over de voordelen van een massage.  Verdere topics die zeker aan bod zullen komen zijn: de voordelen van massage voor de geest en de voordelen van massage tijdens de zwangerschap.

Vond je dit een waardevol artikel? Ken je iemand voor wie dit interessant kan zijn? Deel het!
Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of wil je weten hoe we jou kunnen helpen?
Contacteer ons of maak een afspraak voor een massage!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail