Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Fibromyalgie: de onzichtbare ziekte. Tips!

Fibromyalgie is een reumatische aandoening die het spierweefsel maar ook het bindweefsel treft. Het gaat gepaard met chronische pijn en stijfheid en kan zich overal in het lichaam voordoen. Veel mensen hebben hierdoor een slechte nachtrust. Slaapgebrek leidt dan weer tot vermoeidheid, uitputting, concentratiestoornissen,…

Probeer daarom met onderstaande tips rekening te houden! Hierdoor zal je lichaam iets minder prikkels moeten verwerken en gaat fibromyalgie je iets minder parten spelen in je dagdagelijkse activiteiten.

TIP 1: Verminder stress.

Stress kan symptomen, zoals gespannen spieren en pijnlijke nek- en schouderklachten, van fibromyalgie in de hand werken. Door spannende en hectische situaties zoveel mogelijk uit de weg te gaan, neemt de kwaliteit van je leven toe. Maak tijd voor enkele ontspanningsmomenten doorheen de dag. Maar ook enkele gemakkelijke tips zoals eens diep in- en uitademen kan ook helpen als het je even allemaal teveel wordt. Probeer met een positieve kijk in het leven te staan. Ook al zijn er moeilijke momenten, probeer toch overal het positieve uit te halen.

TIP 2: Haal af en toe eens een massage bij een erkend fibro-therapeut.

Massage is een manier om spierpijn te verminderen. In onze praktijk kan je hiervoor terecht bij een therapeut die de opleiding rond fibromyalgie-massage heeft gevolgd.  Hierdoor gaat je lichaam de perfecte behandeling krijgen met zo min mogelijk nevenwerkingen. Deze info kan je vinden onder ons tablad van de therapeuten en kan geboekt worden onder therapeutische/sportmassage. Ook een ontspannende massage kan al deugd doen. Onze infrarood en onze verwarmde olie zijn een must voor uw spieren. 

TIP 3: Aangepast werk.

Probeer samen met jouw baas een flexibel plan uit te werken. Heb je teveel last van hele dagen achter de bureau te werken? Misschien is het een oplossing om van thuis uit te werken. Werk je 3 dagen van 8u kan het misschien een oplossing zijn om elke dag te werken, maar dit met aangepaste uren? Soms is men al gebaad met enkele kleine aanpassingen zoals een aangepaste bureaustoel, een speciaal toetsenbord,… Maak dit bespreekbaar met jouw leidinggevende.

TIP 4: Communicatie.

Fibromyalgie is niet zichtbaar voor de buitenwereld. Nochtans kan de ziekte een grote druk leggen op de mensen in uw nabije omgeving. Je moet niet altijd met een blij gezicht rondlopen. De mensen rondom je mogen gerust weten dat je vandaag een moeilijkere dag hebt en veel last hebt van de symptomen. Daarom is het belangrijk om te vertellen wat je voelt en hoe je je voelt op dat moment. Dit zorgt enkel voor meer begrip, waardoor mensen je beter gaan begrijpen en zich beter kunnen proberen in te leven in jouw situatie.

TIP 5: Bewegen is een must.

Bewegen met een lage intensiteit is een van de beste behandelingen voor fibromyalgie. De meest effectieve vormen zijn wandelen en zwemmen. Geen lange afstanden maar een paar keer per week een half uurtje is al voldoende. Hierdoor zal er een vermindering zijn van pijn, stijfheid en stress. Hierdoor zal je ook beter kunnen slapen en krijg je meer energie. Heb je een ‘slechte’ dag? Probeer dan in ieder geval een aantal minuutjes frequenter per dag te bewegen. Zodra je jezelf terug beter gaat voelen, kan je het tempo terug wat opdrijven. Rust roest!

TIP 6: Zorg voor me-time.

Een leven met fibromyalgie is best ingewikkeld. Maak iedere dag tijd voor jezelf. Zoek een hobby waar je jezelf goed bij voelt, zet even je gewenste muziek op, lees een boek,… Kortom, ga iets doen waar je een goed gevoel bij krijgt. Dit geeft meer balans in jouw leven. Het helpt ook jouw stress verminderen en zorgt dat je meer energie krijgt. 

TIP 7: Zeg ook eens neen.

Fibromyalgie wordt niet voor niets een ‘onzichtbare ziekte’ genoemd. Je ziet er aan de buitenkant prima uit, maar aan de binnenzijde voel je jezelf slecht. Het is OK om gewoon eens neen te zeggen tegen een uitnodiging voor een film-avond, of voor een dagje shoppen. Vergeet niet dat je met fibromyalgie jouw prioriteiten moet leren stellen. Dit kan zijn dat je hierdoor al eens een uitnodiging moet afslaan als je teveel last hebt die dag van vb vermoeidheid of pijn. Durf neen zeggen! Je bent niemand een uitleg verschuldigd!

TIP 8: Ga ontspannen naar bed.

Ga op een vast tijdstip naar bed en sta ook op een vast tijdstip terug op. Dit komt ten goede voor je dag- en nachtritme. Zorg voor een donkere, stille en koele kamer. Hierdoor weet je lichaam dat het tijd is om bijna te gaan slapen, en gaat je hierdoor slaperig maken. Stop vroeg met computeren en TV-kijken en leg ook de gsm minstens een uurtje voor het slapen gaan aan de kant. Zet in de plaats daarvan wat ontspannende muziek op en je zal met een relaxed gevoel in slaap vallen.

 

 

Voor tips en nieuwtjes kan je ons volgen op:

  FacebookInstagram

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail