Kinesiotape

Wat is het en wat doet het?

Volg ons op

Overal zie je de gekleurde stukjes kinesiotape weer opdagen. Blauw, roze, geel, groen,… je vindt ze werkelijk in alle kleuren. Maar wat doen die kleurtjes nu juist? Kan zo een kleefband op je lichaam het verschil maken tussen winst of verlies? Kan dit een blessure ondersteunen? Of is het allemaal maar show?

Het ontstaan van kinesiotape

De veelkleurige stukjes tape die je bij atleten ziet, zijn meestal stukjes kinesiotape. Kinesiotaping maakt deel uit van het Medical Taping Concept, dat zijn basis vond ruim 40 jaar geleden. Voornamelijk in Japan en Korea.

Aan de basis van de filosofie ligt het feit dat spieren niet alleen nodig zijn om te bewegen, maar ook belangrijk zijn voor de bloed- en lymfedoorstroming van het lichaam.

Elastische tape dat, mits de juiste eigenschappen, in staat is om de spieren op een correcte manier te ondersteunen, kan dus een belangrijke rol spelen in de werking van het spierweefsel en verschillende blessures of pijntjes (helpen) genezen. Dat zijn trouwens niet enkel veronderstellingen, maar een belangrijk effect werd aangetoond door enkele uitgebreide wetenschappelijke onderzoeken.

Wat is het?

Kinesiotape is een elastisch, katoenen tape. De tape is ook gekenmerkt met anti-allergische eigenschappen. De tape heeft een gelijkaardige rekbaarheid als de huid (140%), maar is slechts rekbaar in 1 richting.  De lijmlaag op de tape wordt geactiveerd door lichaamswarmte, waardoor de tape vaak meerdere dagen kan gedragen worden. Ook is de tape relatief goed bestand tegen water.

Wat doet het?

Voor de meeste toepassingen van kinesiotape wordt gebruik gemaakt van de rekbaarheid ten opzichte van de huid. Wanneer de tape immers wordt aangebracht terwijl de huid op rek gebracht is, zorgt de tape ervoor dat de huid wat wordt opgeheben bij het ontspannen van de spier. Goed aangebrachte tape herken je daarom vaak aan de ribbeltjes die verschijnen. Het belangrijkste effect van de tape is dat er meer ruimte ontstaat in de onderhuid, wat de doorstroming van bloed- en lymfevaten stimuleert.

Door een verbetering van de circulatie en een afname van de druk ontstaat al snel pijndempin.g. Meer ruimte zorgt voor minder druk. Door een afname van de pijn, kun je sneller en beter bewegen, wat het genezingsproces alleen verder bevordert. In tegenstelling tot gewone tape werkt deze tape dus voornamelijk bewegingsbevorderend. Het grote verschil met een gewone tape is dat deze eerder wordt aangebracht om de beweging te beperken. Denk maar aan een verzwikte enkel bijvoorbeeld.

Wondermiddel?

Wonderen bestaan niet. En al zeker niet in de sport! Dat kinesiotape de laatste jaren een grote stap heeft gezet is wel duidelijk. Kijk maar naar een WK, een EK,… Overal zie je wel een gekleurd stukje tape opduiken.

Niet zomaar een stukje tape…

Kinesiotape maakt owv bovenstaande effecten een hoge vlucht in de sportwereld. Vooral de snelle werking en het toelaten van volledige bewegingen zijn een extra troef. Als het op een juiste manier gebruikt worden, kan het sporters (maar ook mensen buiten de sport) zeker van nut zijn, maar een wondermiddel is het zeker niet! De effecten van kinesiotaping zijn bovendien te belangrijk om onkundig (thuis)gebruik te motiveren.

 

SAMENGEVAT:

  • het beïnvloed het neurologische en circulaire systeem van het lichaam en ondersteunt het zelfvermogen van het lichaam om te genezen.
  • het ondersteunt het spierstelsel. In tegenstelling tot de klassieke tape, die vaak met niet rekbaar materiaal ten doen heeft een beperking van de gewrichten teweeg te brengen, bereikt deze tapmethode juist een vergroting van de mobiliteit door functieverbetering
  • immers is het veneuze systeem, het lymfesysteem en ook de lichaamstemperatuur, afhankelijk van een goed functionerend spierapparaat.
  • PRINCIPE: activeren ipv fixeren met daarbij behoud van de volledige functionaliteit van de spieren

Voor tips en nieuwtjes kan je ons volgen op Facebook.